alma nahe

Garderoba-capsulă a actorului neangajat la STAT

In superblog2018 on octombrie 7, 2018 at 7:41 PM

Garderoba actorului neangajat la Stat e o întreagă filosofie!

În timp ce, în ştiinţă e vorba de lucruri, chiar şi atunci când se vorbeşte despre om, în filosofie e taman pe dos.

answear-pic-1

Tendinţa actorului (neangajat la STAT) e de a aşeza totul în sertare (dar şi în lada de sub pat, debarale etc) şi de a nu arunca nimic, fiindcă „nu se ştie când îmi va trebui„, nu-i aşa?! Mai ales dacă, actorul ăsta al nostru e, de fapt, mai mult regizor (care rămâne la fel de neangajat la STAT) şi, totodată, el e şi scenograf, COSTUMIER, maşinist (hai, că şiţi deja, neangajaţi şi ei…)

Nu mă întrebaţi de unde are bani, deoarece aici intervine, bine marcată, deosebirea dintre meşteşug şi artă. De a face bani, cât de cât, şi de a-i investi într-un obiect vestimentar care se poate transforma rapid într-un costum de scenă potrivit cu pretenţiile scenariului de la care se porneşte tot mecanismul creator.

Cică, tipul de imaginar e social determinat. Deci, teoretic, cu cât ai mai mulţi bani, imaginaţia e şi ea mai bogată!?

Aiurea! Imaginaţia adevărată izvorăşte mai bine din ce NU ai!

Aşa că, dragii mei spectatori, actorul nu are cum să aibă o singură garderobăcapsulă (ca-n titlu)ci 3 (trei): capsula negrelor, capsula albelor şi capsula coloratelor.

 

Capsula negrelor

Pentru această capsulă, ai nevoie de maxim 10 piese vestimentare, toate negre, inclusiv ghetele ! Aici, intervine Answear.ro, prietenul tău, o garderobă online cunoscută, de unde poți să probezi orice vrei tu şi păstrezi numai ce ți se potriveşte.

 

answear-patratCum nu poți să iei actorii și să îi îmbraci ca să fie îmbrăcați, reduci toate posibilitățile de pe lumea asta și le transformi într-o mică realitate, conformă cu frământările personajelor şi timpurile pe care ele le trăiesc. E un proces îndelung, în funcţie de situaţie, pe care, însă, nu îl dezvolt acum, că nu îmi ajunge „hârtia” pe care scriu.

Atât actorul angajat la STAT, cât şi cel ca mine, au în comun, obligatoriu, costumul negru de lucru, „uniforma” actorului, fie că e vorba despre o rochie elegantă, un pantalon, un sacou, o maletă, o pereche de egări, un maiou, o pereche de şosete, o căciulă sau o pereche de pantofi. Nu mai zic de accesorii negre, obligatorii şi ele. Şi aici, tot Answear e răspunsul, deoarece cu Answear nu îți pui întrebări grele, ci unele interesante precum produsele brandului Medicine, care, mărturisesc, mă „îmbolnăvesc” numai privindu-le.

alice

„Alice în Ţara Minunilor”- regia: eu

Acum, revenind din Țara Minunilor… peste îmbrăcămintea neagră poţi pune ce vrei tu (fulgi, spre exemplu sau perdelele din sufragerie), fiindcă, lumina reflectoarelor ajută ca imaginarul să devină, să se transforme în acea mică realitate folositoare scenariului de la care se pleacă.

            „Pescăruşul”- regia: eu

Desigur, în toiul acţiunilor artistice, maioul poate deveni o zburătoare, o pasăre şi,  după cum se vede, imaginaţie şi trebuinţă, chiar lenjerie intimă! Asta, dacă e cald! Dacă e frig, un palton în concordanţă cu atmosfera piesei de teatru, acoperă destul cât să uiţi ultima piesă vestimentară din ultima fotografie. Asta pentru că teatrul e locul unde poți inventa şi descoperi fără limită. Niciodată nu poți şti ce mai poate să ajungă maioul, chilotul poate deveni o căciulă, maleta un pantalon trei sferturi, o cămaşă te poate imobiliza şi deveni una de forță, un fular poate deveni o coardă de sărit s.a.m.d.

Concluzionând, o garderobă-capsulă neagră poate, ca şi în viaţa de zi cu zi, să aibă rezonanţe în spectator, cu diferite frecvenţe, bineînţeles, punând la dispoziţia artistului (de mine) o  diversitate de idei întru unitatea de costum, obligatorie cap-coadă într-un spectacol, importantă redării unei poveşti. Dacă ai 1o articole de îmbrăcăminte, practic ai de 3 ori mai multe! Costumul negru de scenă stimulează acel „cu ce mă îmbrac azi” şi relevă o anumită încredere în simplitatea ascunsă a lumii, care îl ghidează rapid atât pe artist, cât şi pe savant sau omul de rând.

Un spectacol de teatru este unic şi devine, în orele sale de desfăşurare, o lume posibilă dintr-o altă infinitate de lumi posibile. Astfel, un banal maiou, acelaşi banal maiou negru poate deveni într-un alt spectacol (sau chiar în acelaşi) o paraşută, fiindcă spectatorul devine părtaş al proiecţiei tale şi te crede, dacă obiectul cu care „îl vrăjeşti” e versatil şi, un maiou e! Cine spune că o haină este banală, se înşeală! O gheată are limbă şi poate vorbi, iar pe negru, ca să mă întorc la capsula noastră cu negre, se decupează frumos absolut orice culoare sau mai multe, chiar, aflate în armonie sau nu.

 

Capsula cu albe

Aici, lucrurile albe au aproape acelaşi rol ca lucrurile negre. cu deosebirea că, în teatru, ca şi în viaţă, albele se murdăresc mai repede, iar pufoşeniile, dacă-s tot albe, nu se mai văd, drăgălaşele de ele!

eu

O garderobă-capsulă cu albe, scoate (viaţa) din rutină chiar şi într-o iarnă cu ninsori abundente. Pe scenă, poţi fi chiar tu ninsoarea, iar avantajul că eşti mai uşor de crezut acolo e de la sine înţeles. Natura este nucleul culturii teatrale (şi nu numai)!

Atât scena, cât şi locuinţa noastră e un holomer, prin care se recuperează spaţiu&timp şi, de ce nu, întregul univers, devenind şi noi înşine un potenţial univers.

Ce ştiu, astăzi, despre emoţie, mai mult, mai profund şi mai precis e că o înţelegere adecvată a unui personaj în concordanţă cu textul care l-a născut e condiţionată de expresia sa vestimentară.

Totuşi, ca să joci un om de zăpadă îţi trebuie atât de puţin(e)! 

Îmbrăcămintea codifică, exact! Dar atunci când cumpărăm, nu ţinem cont nici de acest aspect. Dacă eşti actor (neangajat la STAT), ţii, fiindcă vrei ca orice leuţ să fie investit la nesfârşit. Nesfârşitul ăsta se lungeşte şi el la nesfârşit, chiar dacă obiectul vestimentar se rupe.

Uneori, pe scenă, interesează doar textul, alteori, împreună cu costumul de scenă, se dezvoltă alte nivele de înţelegere. Ca un personaj să transmită puritate, nu trebuie să mai şi spună asta pe scenă, e suficient să se îmbrace în alb, din cap până în picioare.

Albul salvează (aparenţele) şi în viaţa de zi cu zi!
Aşadar, atât pe scenă, cât şi acasă, o capsulă cu albe e obligatorie! O bluză albă, în combinaţie cu o fustă neagră sau o pereche de pantaloni negri te scot, oricând… în oraş, la birou sau la teatru, de ce nu?!

 

Capsula coloratelor

Se poate observa, cu uşurinţă, că garderoba actorului (neangajat la STAT)  poate să fie garderoba de-acasă, fiindcă vremea crinolinelor a trecut, ceea ce nu e neapărat rău! Îmbrăcămintea sau încălţămintea, în teatru, nu sunt alternative, ci componente organice ale actului de creaţie teatrală, iar ceea ce nu se ia în calcul atunci când cumperi e pontenţialul ludic al îmbrăcămintei.

Existenţa unui personaj pune în mişcare, în artist, un întreg mecanism de descoperire a oportunităţii de a transforma ceva obişnuit în ceva ireal, prin care să transpară emoţie şi să şi rămână în spectator. Answear e în viața ta de zi cu zi?!

Eu, mă îmbrac în viaţa de zi cu zi, instinctual, emoţional şi, mai puţin raţional! Mi se întâmplă des să nu mă conformez cu ţinuta pe care, în mod normal, ar impune-o un anumit eveniment.

Nu o fac intenţionat, îmi vine natural, în funcţie de spontaneitate şi inconştient. Aşa îmi şi cumpăr de îmbrăcat, de încălţat sau accesorii. La care adaug artificiul!

Artificiul este semnul dibăciei şi al ingeniozităţii. I se mai zice şi artificiu de calcul, fiindcă iei în calcul stupoarea celor care trec pe lângă tine şi n-au cum să nu te observe.

În garderoba mea vei găsi tot felul de eşarfe colorate, în mărimi diferite, pe care le folosesc în fel şi chip! Pe unele le cos şi le transform în bluze sau „pestelci”, dar şi aşa, necusută, o eşarfă poate deveni absolut ce vrei tu!

piranda

 

Orice obiect de vestimentaţie poate deveni piesa importantă, de rezistenţă, care să delimiteze un personaj de un altul, de la un spectacol la altul, cu alt titlu şi altă tematică. Chiar dacă ţi se cere să ai o piele mai închisă la culoare şi tu o ai albă, ca laptele. 🙂 Cât despre vârstă…

stil

Bucureşti 2018, foto: Lorena Lupu

De fapt, spune-mi cu ce te îmbraci, ca să-ţi spun cine eşti, nu are numai în teatru  valenţe, ci şi în viaţa de zi cu zi. We are THE ANSWEAR! Şi, dacă vrei ca un lucru să fie trainic, ca să-i descoperi capacitatea maximă creativă, atunci Answear e retailerul  tău potrivit!

Un magazin online pe care te invit să-l descoperi singur, ca să rămâi mască! Spor la „răsfoit”!

 

Superblog 2018, proba nr. 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. […] Garderoba-capsulă a actorului neangajat la STAT […]

  2. Mai, Oli, mai! Eu n-am sa pot uita ca, în primele cinci minute ale întâlnirii noastre de anul trecut (anul trecut a fost?), ai intrat într-un boutique si, în alte doua minute, ai iesit cu o cerga peruana… sau ce era aia! Hahaha!
    Ce vreau sa zic cu asta? Nimic! Ai zis tu, cu maiestria pe care deja ti-o cunoastem, ce înseamna spontaneitatea si „artificiul de calcul”. 🙂

    Frumos! Succes!

  3. Cu personalitate, ca intotdeauna! Si cu o viziune neobisnuita asupra tinutelor. Teribila doamna in mov.

almanahiţi, vă rog!

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.