alma nahe

Interviu cu un fumător notoriu

In dicţionar de mişcare, SuperBlog2016, teatru on Noiembrie 14, 2016 at 3:45 PM

(În scenă e fum. Decor: un bong* — borcan zburător — gigant. În sală, un singur spectator. Muzică rock, pentru atmosferă.)

FUMĂTOR: (în gol)Hei, hai, hou, uou, iuhu, hihi, hehehe, zblong, zbling, iamiam, miaumiau, hamham, caramba, iaia… (Primul contact cu necunoscutul) Vreți un fum?
REPORTER: Nu fumez! (Scoate din buzunar o bomboană învelită în celofan. O suge.)

(Pauză de acomodare)

F: De-a lungul timpului m-am remarcat numai prin fumat.
R: Vedeți ceva de fum?
F: Numai când fac rotocoale.
R: Nu păreți pe lumea asta.
F: De fapt, nu sunt de pe lumea asta. Sunt destul de extra-terestru.
R: Cum ați sosit pe planeta noastră?
F: Printr-o cezariană. Mi-am zis că e prea mult ca mama să fie prima femeie căreia o să-i văd…
R: Încetaţi! Eu sunt aici să iau un interviu unui fumător…
F: Sunteți unde trebuie!
R: (neîncrezător) Mama dumneavoastră e…
F: Vreți să mă înjurați?!
R: Nu! (iritat) Dar acum, da!
F: (zâmbind) Vă rog!
R: (stăpânindu-se)… De ce scoteați sunetele acelea adineauri?
F: Mi s-a părut că sunteți de pe altă planetă.
R: Eu?!…

(o vreme tac; fum din ce în ce mai dens)

F: Mai sunteți aici?
R: Nu mai fumați și o să mă vedeți!
F: N-aș mai fi notoriu, iar prezența dumneavoastră aici nu ar mai fi justificată.
R: Și acum e justificată?!
F: Da. Vreți să fiu altcineva? Sunt cum sunt eu de obicei.
R: (ironic) Nu vă sfiiți!

(trece prin scenă un scenarist**)

F: (același joc cu sunete) Hei, hai, hou, uou, iuhu…
R: Cine e?
F: Un scenarist. Nu are inspirație momentan. Ce-i drept, s-a cam scris tot în materie de science fiction.
R: E normal?
F: Eh, cine mai e normal?!
R: Întrebam dacă e normal să treacă prin scenă.
F: (zâmbind) E incredibil câte se pot întâmpla!
R: Nu știu unde am nimerit, dar e mai tare decât dacă mergeam la cinema, la un film.
F: N-ați văzut nimic încă! Ăsta e doar trailer-ul. (proiecție în mintea fumătorului)

F: Vreți un fum?
R: Eu nu… (înțelegând că îi scapă ceva) Ei, la naiba, de ce nu? (trage un fum zdravăn)
F: Aveți potențial, n-ați tușit!
R: Să rămânem în pieile noastre!

(Spectatorul aplaudă)

R: De ce aplaudă? Înțelege ceva?
F: E expert în lingvistică.
R: Ba, e actrița Amy Adams! 
F: (în șoaptă) Fii atent aici! (tare) E Dr. Louise Banks***!


(Scenaristul trece prin scenă fericit! Țopăie.)

R: (distrat) Ce nebun!
F: Ce nu face un om pentru pasiunea lui…
R: După, o să îi iau un interviu. Și actriței!
F: Știi limba?
R: Păi…
F: Te tachinam. Uită-te la noi: vorbim aceeași limbă?

(Se întețește fumul. Bong-ul clocotește.)

R: (paranoic) Ce-i asta?
F: Stai liniștit! Oricine ar mai sosi, știu exact ce îi trebuie!

(aplauze)

R: E mișto să fumezi!…
F: (oftând) E interzis.
R: Aoleu!
F: N-ai văzut că toți fumează în filme?
R: Dar noi suntem reali…
F: Nu! Suntem teatrali. Teatru absurd.
R: Ai observat că ne tutuim?
F: (arătând spre bong) Dezinhibă… (privesc amândoi în gol)


R: Unde rămăseserăm?
F: Nu contează. Continuăm de aici!
R: Crezi că există extratereștri? Sunt printre noi?
F: Sper că-s atât de inteligenți încât să nu.
R: Să presupunem că apar extratereștrii acum. Ce le-ai zice?
F: Cine-a fost primul traducător? Din ce limbă a tradus? Cui? De ce?
R: (scoate telefonul, caută pe Google)…
F: Au un mesaj? De ce îl trimit personal?
R: Doar nu or să posteze mesaje pe pagina lor de Facebook?

(intră iar Scenaristul)

F: (ironic) Nu! Vin 12 nave, stau în aer și așteaptă să găsești tu, omul, soluția.
R: Chem armata…
F: Ai nevoie de un erou…
R: Lingvist…
F: O femeie!
R: Dar, surpriză! Extratereștrii nu au…
F: Corp.
R: Au!
F: Au, prostule, pentru că așa îi proiectezi tu! Au ochi, nas, gură, au mâini, fac sex. În ce limbă?… Dar, vor pace?

(Spectatorul aplaudă)

R: (exaltat) Îi primim cu muzică rock!… Au coborât?
F: Asta e întrebarea. Dacă sunt inteligenți, nu coboară!
R: Mi-ai zis „prostule”?
F: Da. Fiindcă ne-am împrietenit.
R: Stau ca pasărea în văzduh?****
F: Tu? Cred și eu!
R: Ei!
F: De ce ar coborî? Ce ar găsi interesant aici?
R: Brâncuși!

(Trece, din nou, scenaristul. Își notează ceva. Rămâne în scenă)

F: Îi inviți la Masa Tăcerii.
SCENARISTUL: (apropiindu-se; arătând spre bong) Pot ?… Cred că știu de ce vin extratereștrii! (râde) Bine, tot pe tărâm american. (râde)
SPECTATORUL: Eu nu am înțeles!

(Toți trei îi fac semn să se urce pe scenă și să tragă un fum)

R: (spre Fumător, râzând) Cumințenia pământului, cred că știu ce le-ai da tu (arătând spre bong): dezinhibă și împrietenește! Dar, dacă extratereștrii ar veni în acest Noiembrie…
TOȚI: (declamativ, în acelaşi film) Noi toți i-am trimite să vadă ARRIVAL! Dramă &mister.


Din 11 Noiembrie 2016, în Cinematografe! Prin:

Informații despre film găsiți pe pagina InterComFilm Facebook.

* bong, bonguri s. n. (tox.) 1. instrument de filtrare a fumului de canabis; pipă cu apă. 2. trecerea fumului de canabis printr-un lichid de filtrare.3. interj. Cuvânt care imită un sunet adânc și prelungit ca un ecou. – Onomatopee (sursa: dex online)

**scenaristul filmului Arrival/ Primul Contact, Ted Chiang

***personajul interpretat în film de Amy Adams; Dr.Louise Banks e lingvist.
****trimitere la faptul că forma navetei din film seamănă izbitor cu sculptura „Pasăre în văzduh” a lui Brâncuși.

Nota autorului: Textul e ușor extraterestru. Ca să-l scriu, nu am folosit alt stimulent, decât cheful meu de joc și de joacă, actriță fiind (de teatru). Fumatul dăunează grav sănătății! Teatrul, nu! Dacă într-o zi ar apărea extratereștrii, sper că unicul motiv ar fi să ne reînvețe pacea: oamenii au inventat războiul! Eu aș ajuta restul lumii prin ceea ce cunosc despre om, prin natura profesiei mele. Fiind și profesor de actorie, cunosc ceva metode naturale (altele decât sugerează textul de mai sus) pentru dezinhibare, prin joc. 🙂

Până una alta, mergeți la Cinema să descoperiți cum s-a descurcat omenirea cu sosirea extratereștrilor (și) de această dată!


SuperBlog2016, Proba nr.17: „Cum comunici cu necunoscutul”

  1. Te-ai jucat, nu gluma! Îmi imaginez cum i-am zapaci pe bietii extraterestri, daca am comunica noi, superbloggerii, cu ei! hahaha! 🙂
    Si mesajul meu e pasnic. Cred ca si al fimului! de-abia astept sa-l vad!
    Succes, Oli!

  2. Hehe..Nu stiu cum as reactiona eu daca m-as intalni cu un extraterestru, dar cred ca numai prin observare se poate face imprietenirea. Am gustat din plin nebunia personajelor tale, atat de specifica naturii umane. „Primul contact” pare sa fie filmul anului, din ce-am citit acum, incitata. Clar merg sa-l vad.

    • Nici eu nu l-am văzut încă, căci abia ce s-a lansat și sunt la fel de nerăbdătoare să descopăr găselnițele. Pare și aud că e un film ceva mai deștept decât s-a tot imaginat la Hollywood până acum pe acest subiect.

      Cu observarea, tatonarea sunt și eu de acord, de altfel am sugerat-o în text. Adică, ei pot să ne supravegheze de la distanță și posibil că o fac deja, dacă admitem că există. Dar, dacă ar veni, ar face-o pentru fuzionare? E un subiect foarte serios și, inițial, citind această probă, mi-am zis că e un subiect drăguț și facil. Ei, nu e deloc! Te face să treci mai întâi printr-un alt filtru totul și să revizuiești, clasifici, descoperi sentimentele tale vizavi de umanitate.

      • Nu e facil un asa gand, cum dumnezeu sa fie? Doar nu o sa ii așezăm la masa si le dam mici cu mustar! Clar e o „problema” in care ar conta fiecare creieras deștept de pe aceasta planeta.

        • Dacă extratereștrii au ochi și creier. Noi presupunem că au! Noi presupunem că inteligența ține de un creier. Dar e posibil, de ce să nu presupunem și asta, că, de fapt, putem fi niște cobai, rezultatul muncii lor, iar Planeta Pământ să fie un imens laborator. Să nu uităm că bâjbâim în rădăcinile umanității. 😛

          Ce discuție mișto! Chiar e neașteptată! Sper să mai vină lume la dezbatere. Chiar dacă au văzut filmul sau nu! 🙂

  3. Perfecta coloana sonora a scenariului tau! Citeam la recenzia filmului de pe site (InterComFilm) ca-si doreau pentru filmul asta un „designer de sunet, sunet nebun”… au ales sunetele pamântului în timpul cutremurului. 🙂

  4. Ar fi pacat ca extraterestrii sa nu stie limba noastra, fiindca nu ar afla dedesubtul cuvintelor si aceasta i-ar pierde. 🙂 Un nou Woodstock cred ca s-ar preta in intampinarea lor cu pace. Bine, poate nu atat de hippie ca atunci, demult. 😛
    Travka e… pfff! 😉

    • Eu am vrut să scriu azi altceva, să trimit spre meditație altfel, dar am avut limită de cuvinte la această probă și nu m-aș fi oprit, e un subiect infinit. Am ales să scriu un act teatral, fiindcă el, actul teatral, chiar îmbie la meditație, chiar în lipsa îndemnului. În plus, dacă Eu m-aș întâlni cu extraterestrul, nu aș fi altcineva decât ceea ce sunt. Desigur, „iarba e un subiect tabu”, dar asta nu înseamnă că nu e plin internetul de postări pe acest subiect. Ce e tabu, întotdeauna e mai incitant. E în ADN-ul nostru! 😛 Dovadă și vizualizările la această postare, că sar cu mult peste medie; și asta în numai două ore de la publicare. 😛

  5. Știi Bancul cu foametea? Va fi prăpăd în lume când chinezii or să mănânce cu lingura. 🙂 Am vrut să zic și eu ceva care să reflecte o intelighență strategică. :)))))) Hop și eu din păpușoi, adică!

  6. Cool!!!

  7. Vai, ce misto sunt astia doi, ești fantastica, Olly! Le-am dat sa citeasca si colegilor mei, la serviciu si ne stricam de ras pe-aici! Mergem la film, gata, ne-ai convins! :))

    • Bun! Vin la București, pt. concert Travka pe 24, ne vedem acolo? Dacă nu îl văd până atunci — slabe șanse să ajungă în Focșani așa repede —, poate îl vedem împreună. M-am făcut curioasă până și pe mine. 🙂

  8. Bineinteles, totul are efect fiindca esti coapta pentru asa ceva si nu c-o spun eu. Esti unul dintre putinii oameni care ai putea vorbi despre orice, natural. Desi teatrul absurd nu e accesibil oricui, personajele astea stranii, dar de un straniu simplu, iti insufla o stare de bine, caci ai pus in ele diferite stagii in care se regaseste omul si e minunat sa te recunosti in pragmatismul, deziluzia, speranta etc lor. (Spectatorul aplauda!)

  9. Nu am vazut filmul, dar vad ca se vorbește peste tot de el, numai de bine. Stii ce am inteles eu citit piesa ta? Ca oamenii sunt singuri, ca au nevoie de pretexte ca sa comunice, ca viata e un rotocol de fum si vedem numai prin gaura lui, ca nu suntem in stare sa stam unul langa altul fara sa avem un profit, ca intotdeauna e un spectator care poate sa intervina oricand cu un cuvant, dar el crede ca e acolo numai sa aplaude, ca ideile apar de unde nu te astepti…

    • Când dai de replici scurte, fără explicații suplimentare, poți înțelege orice. Așa și aici: înțelegem ce vrem noi. De fapt, ai înțeles exact de ce ai tu nevoie. Sunt sigură că fiecare din cei ce au citit, au înțeles și altele, în funcție de nevoi. 😛

almanahiţi, vă rog!

